Vinterträning #3

Mitt eget spel / Permalink / 0
Träning på banan med fokus på grunderna. Uppställning och bollplacering stod i fokus och jag är nöjd med det jag fick med mig!
 
Min teknik har fallerat. Min uppställning har fallit ihop totalt, med resultatet att det blir för trångt för mig kring impact och varje sving blir en kompensation för att överhuvudtaget få klubban till bollen. Nu gäller det att hitta tillbaka till fungerande grunder som tillåter en fri och framförallt repeterbar rörelse!
 
För mycket böjd i knäna. För mycket böjd i höften. Från det, så trycker jag ner händerna alldeles för mycket. Resultatet blir att jag inte får plats med armarna ned mot impact. Det leder till att jag kompenserar på olika sätt för att överhuvudtaget komma till bollen, men olika bollträffar och olika bollbanor som resultat! Riktigt illa med andra ord...
 
Och det är ju inte kul att se sånt här på en svingfilm, men när kompisen Ka-Tjing filmade svingen så var det ju inga som helst problem att se vad som är fel. Det positiva är att lösningar är enkla att se, och inte jättesvåra att ta itu med heller för den delen!
 
Men det blir ju förstås ovant, och när man står där och ska slå 15 bollar mot en pinne på en provisorisk green så är det ju inte så att man limmar upp alla 15. Faktum är att det kan bli ganska stor spridning på slagen i sidled, men... det får vara så för nu. Det som är viktigt är ju grunderna. Uppställningen och att hitta planet!
 
En positiv sak, är att jag känner att typen av bollkontakt är "den rätta" för jag kan inte släppa den biten! Jag vill inte fortsätta slå mina järn alltför tunt, utan jag vill ha med mig en bra bollattack och en lämplig torva efter bollträffen. Den biten kändes bra!
 
Så, det här är bara att jobba vidare med. Mängdträning på den här enkla biten är receptet.
 
I övrigt, har jag nu bestämt mig för att byta järnklubbor och wedgar, jag har också bestämt till vad. CustomFitting av detta kommer troligtvis att ske under december månad.
Till top