Kort summering av 2019

Mitt eget spel / Permalink / 0
SGF Senior Tour är tongivande när säsongen ska summeras. Inte för mina blixtrande framgångar - utan för de saker jag lärde mig av att spela med de riktigt duktiga gubbarna i min åldersgrupp!
 
Resultatmässigt är det bara att glömma 2019. Spelmässigt likaså. Jag har spelat genuint dålig golf och det finns inga ursäkter till det. Men jag har lärt mig mycket och har bra saker att ta med mig till vinterträningen. 
 
För att summera säsongen 2019 så kan man säga att jag inledde med ett riktigt bra spel från tee till green kombinerat med ett riktigt dåligt närspel. Successivt under säsongen arbetade jag med dessa delar och kan säga att avslutningen var precis tvärtom. Riktigt dåligt från tee till green, men desto bättre på och runt greenerna!
 
I det långa spelet kände jag efter de inledande omgångarna av SGF Senior Tour att jag hade en "svag" bollbana och ville stärka den. Så, jag jobbade en del med releasemönstret, lyckades stärka min bollbana i den kortare järnen men hade svårt att få ihop det över hela setet. Det innebär att jag tappar kontrollen i mitt långa spel och jag har inte längre någon aning om hur långt jag slår mina klubbor. En lägre och mer aggressiv bollbana är något jag inte är van och det visar sig att jag inte heller kan spela med det. I bästa fall, är jag ute på banan och slår en massa slag som är "bra men fel".
 
Parallellt med detta jobbar jag med mitt närspel, både puttning och chippning. Det här arbetet går desto bättre. Jag hittar metoder som jag känner är "mina" och successivt så kommer något av ett självförtroende smygande.
 
Det positiva, är i slutändan att jag ändå känner att jag lärt mig att jag haft fel strävan i det jag gör! Bollen ska i hål, på så få slag som möljigt. Inte på så bra slag som möljigt! Sommaren 2019 blir därför något av en avstickare på min plan, men jag ser det ändå positivt! Jag tror det var en avstickare jag behövde göra för att förstå vilken väg jag behöver gå. Enkelt uttryckt behöver jag gå tillbaka till min plan och hålla mig till den!
 
Man skulle kunna titta på statistik från sommaren, men mina brister i spelet har varit så tydliga den här sommaren att jag inte riktigt behöver göra det! 
 
64% Fairwayträffar är den statistik-kategori som är närmast mitt mål. En fairwayträff till i snitt vill jag ha! 10/14 för 71% är målet!
 
45% Greenträffar ganska mycket för dåligt. Det är alltså drygt 8/18 och målet är 12/18.
 
1,81 puttar/hål är inte ens godkänt om det vore för puttar per GiR! 2,01 puttar per GiR har jag haft och jag kan säga att jag aldrig någonsin har varit ens nära 2,0 puttar på GiR någonsin under hela mitt golfliv tidigare! Som en liten ljusning i det hela är att statistiken var katastrofal i början av säsongen men som sagt blivit bättre och bättre desto längre säsongen gått.
 
Scrambling har jag ingen statistik på. Men trenden är densamma som i puttningen. Katastrofal i början av säsongen för att bli bättre och bättre under året.
 
Så, med det sätter jag punkt för det här tävlingsåret. Nu är det vinterträning som gäller och jag har min plan klar. Fokus på att hitta tillbaka till "min" sving och mängdträna den för att ha en bättre grundstabilitet i spelet. Närspelet, ska jag fortsätta på den inslagna vägen. 
 
 
 
Till top