Vinterträning #5 - Årspremiär 2020

Allmänt / Permalink / 0
Årspremiär den 1/1 som traditionen säger. En riktigt skön runda som gav mersmak och berättade att jag på rätt väg! 
 
Golf på årets första dag har blivt något av en tradition och nu när vi byter decennie gör vi förstås inget undantag! 9 hål på Kungsbackas Nya Banan var spelplatsen och jag fick putta för birdie på årets första hål! 
 
Faktum är att jag tränat rätt mycket sista månaden. Och jag har nog tränat rätt bra? Det har förvisso varit mycket teknikorienterad träning för att försöka få tillbaka den sving jag hade i början av 2019, så mängdträningen har inte riktigt kommit igång ännu. Men när det då blev dags att spela 9 hål mot sommargreener så ville jag verkligen försöka få en bild av var mitt spel befinner sig, och därför gick jag ut för att verkligen försöka skjuta en så låg score som möljigt.
 
Framförallt gick jag ut med föresatsen att hålla mina primära mål i fokus. Nämligen att genomföra en vettig pre-shotrutin och ge mig själv goda förutsättningar för att slå ett bra slag - varje gång. Det här gången lyckades jag ganska bra, men jag tvekade inför några av mina slag idag, och det gav också de sämsta slagen för dagen!
 
Jag tvekade inför utslagen på både hål 5, 6 och 8. Vid alla dessa utslag såg jag en skruv för mina ögon, men båda gångerna påminde jag mig själv om att min "gubbgolf" behöver innehålla de enkla besluten och faktum är att inget av de här utslagen egentligen krävde något särskilt. Visst, 6an är lite tight, men... lyft ut en j4 på fairway och gå vidare. Men den här tvekan inför dessa beslut innebar att jag inte var "där" rent fokusmässigt. Och det här är ju - tyvärr- väldigt typiskt mig. Jag gör den här typen av "mentalt misstag" som jag kallar det banne mig på varje runda och som regel kostar dom ju också slag. Det kan vara så, att det är är den enskilt största och viktigaste biten jag behöver förbättra i mitt spel?! Att tveka på 5:an var bara fånigt! En normal järn 5 mitt i fairway där landningsområdet är generöst är allt som krävs. Och på 8an, stog pinnen långt till vänster, nästan mask bakom björkridån längs vänstersidan och dessutom vind från vänster. Jag försökte tillverka ett slag jag inte trodde på, när jag bara skulle ha slagit ner en lugn 8a mitt på green och bara två putta för mig par och gå vidare.
 
Samtidigt tar jag med mig påminnelsen att jag slog in en fin järn 6a och sänkte en medeldistansputt för årets första birdie på 6:an. Min tanke på min "gubbgolf" handlar väldigt mycket om att släppa på mina egna krav att alltid ta mig in till wedgeavstånd till greenerna. I samma anda behöver jag också släppa samma typ av krav på att alltid limma alla wedgar. Bättre då att jobba med puttningen, se till att verkligen träffa de där greenerna och sedan se till att rulla i lite puttar! Det är så lätt att glömma att man kan göra birdies även med de längre järnklubborna in mot greenen. Slutsatsen blir att det inte behöver vara så märkvärdigt hela tiden. Det här, kommer jag att komma tillbaka till under våren när jag skriver om de mål jag håller på att formulera för säsongen 2020.
 
Det är självklart som så, att jag behöver jobba vidare med tekniken, den måste bli trygg och stabil, men jag har massor av slag att tjäna på att lära mig att komma till en snabbt och enkelt beslut ute på banan! Hur gör man det? KISS (Keep It Simple Stupid) är ju en enkel grundregel, men... hur gör man det i verkligheten?
 
Alltså, det är inte så att jag tvekar varje gång! Idag hade jag bra beslutsprocesser under övriga slag och jag tycker att rundan i stort gick bra! En dubbel, en bogey, en birdie och 6 par för 38 slag och +2 är en score jag inte vill klaga på överhuvudtaget. Och det kändes oftast enkelt, kanske lite funderingar kring några klubbval, men jag tycker att jag tog bra beslut att spela mot den stora delen av greenen istället för att ta för små marginaler mot en pinne nära en greenkant.
 
Till slut, så fick jag med mig 5/7 fairwayträffar och 6/9 greenträffar och 16 puttar. Jag hade gärna haft en putt mindre, men på hoppiga lågsäsongsgreener känner jag att det är helt okej. Två av mina tappade slag kom efter chippar som releasade helt "fel" när dom landade vilket gav mig för långa puttar, så... på det stora hela är jag nöjd. Jag kommer att återkomma till det här med mål, men dom här siffrorna är i nivå med vad jag vill att mitt snitt ska ligga på, så.... 
 
... förutom att jag njuter av det faktum att jag varit ute och spelat en 9-hålare mot sommargreener, så känner jag att jag är på rätt väg och är mycket nöjd med det!
 
Till top