Vinterträning #6 - Gubbgolf var det ja...

Allmänt / Permalink / 1
Nej, det är inte det sjätte träningspasset för vintern. Men jag skriver inte om alla träningspass jag genomför varken på bana eller range. Så, man kanske hellre skulle kalla det "Vinterrapport #6? 
 
Min teknikträning går vidare. Det enkla sättet att beskriva min framång är att säga "ett steg framåt och ett steg bakåt". Jag vill slå bollen på ett lite annorlunda sätt, men kroppen säger ifrån!
 
Enkelt förklarat så är det precis som det brukar vara. Jag försöker jobba med rotationen, få fram händerna och vara mer "stilla" med dom genom impact och istället så där lite modernt rotera igenom. Rent slagmässigt går det strålande bra med de korta järnen! Bra tryck i bollen, fin bollbana och när jag tränat i TrackMan så ser jag också att mina spin-siffror hamnar på rätt nivå, så... allt gott så långt!
 
Men... Undermedvetet så känner jag att jag behöver öka rotationshastighetet, och kanske det är i kombination med att jag rent "kroppsställningsmässigt" (nytt svenskt ord?) hamnar för långt fram? Resultatet blir i alla fall att ganska omgående får ont i ryggen när jag försöker svinga på det här sättet. Och jag vet, det är inte första gången jag klagar över detta. Men min hjärna säger att jag vill slå bollen så här, och jag har oerhört svårt att släppa min strävan att försöka hitta ett sätta att göra det, som inte gör ont.
 
Jag kommer att testa vidare lite grand... Det finns tekniker för det mesta, och som vanligt är det rent teoretiska inte särskilt avancerat, men det är inte det lättaste att lära en gammal hund att sitta. Jag gör en annan sak i min sving, jag är väldigt duktig på att "stay behind the ball" vilket jag är rädd om när det gäller min driver. Det är nyckeln till att jag får ut så mycket av den lilla hastighet jag har i klubban, men... med järnen behöver jag inte ha detta på samma sätt. Så, det kommer att bli lite laborerande med det också.
 
Dock, är det så här, att jag känner att mitt laborerande snart får komma till sin slutstation. Jag har satt som mål med resten av den här vinterträningen att jag vill ha ren och skär mängdträning, och då gäller det ju att jag tränar på samma saker pass efter pass.
 
Med lite tur, blir det kanske en 9-hålare på sommargreener i helgen! Håll en tumme!
#1 - - Nolhotten:

Hei
Hur fungerar F9-an?

Glöm för övrigt inte vad du insöp förra året vid spel På Seniortouren
Med 235 meter carry tycks det mig som det INTE är driver-längd du behöver öka.
Slå järn 9 - PW till målpunkter och få bollen till +/- 2 meter från pinnen tror j ag ger mera.

Svar: Hej.Det är alldeles sant! Spelet från tee har varit en styrka under de senaste säsongerna både vad gäller längden (jämfört med mina jämnåriga jag oftast tävlar mot) och stabiliteten. Det är numera sälla jag tappar slag från tee. I just det här fallet gäller det ett byte från en fyra år gammal driver vilket gör en ganska stor skillnad rent prestandamässigt.

F9:an har en väldigt mjuk träff, och ett lite "dämpat" ljud som jag gillar. Den launchar också lägre med mindre spin jämfört med M2:an, och det bidrar förstås till att den går längre. Den känns väldigt "fast" och stabil! Rekommenderar starkt ett test, särskilt nu när dom säljs ut till ett oerhört bra pris!

I övrigt, jobbar jag hårt med att hitta just de saker som kan spara mig slag ute på banan. Av den anledningen har mitt närspel fått mycket tid och energi och lyft sig flera klasser. Det är något jag verkligen hoppas ska vara en ihållande trend när sommaren och tävlingarna kommer.

Till sist, är också mitt "normala" järnspel en svaghet. Jag jobbar ganska hårt rent tekniskt just med järnen just nu och går åt rätt håll. De två 9-hålare jag spelat (verkligen -spelat- inte bara tränat) har visat att det här också går åt rätt håll med 66% greenträffar hittills. Även puttningen går åt rätt håll.

Det är en oerhört intressant och komplicerad fråga: Vilka förbättringar i teknik eller utrustning kommer faktiskt att göra skillnad på scoren?

/Micke
Mikael Jaarnek

Till top